نامه به وزیر درباره ناامن بودن یکی از مدارس-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

نامه به وزیر درباره ناامن بودن یکی از مدارس

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به شاخص‌های تشخیص علم نافع گفت: باید ریشه‌یابی کرد چرا مدارس دولتی، بهترین مدرسه نیستند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 30
کد خبر: ۱۳۶۱۰۸

به گزارش راهبردمعاصر، محمود امانی طهرانی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان نهضت سوادآموزی یا باید خود را برای ماموریت‌های جدید تجهیز کند و یا تعطیل شود. آموزش بزرگسالان همانند آموزش کودکان یک امر مستمر است که پایان ندارد.

وی ادامه داد: انسداد مبادی بی‌سوادی وظیفه همه ماست. پوشش تحصیلی مدت‌هاست که وضعیت خوبی پیدا کرده است آنچه که اهمیت دارد ارتقای کیفیت آموزش است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید مبادی تولید بی‌سواد را مسدود کنیم مسئله بی‌سوادی در کشور ساده و پیش پا افتاده نیست.

امانی طهرانی با تاکید بر اینکه همترازی حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت حداقل عدالت است، بیان کرد: در گام‌های بعدی، اقداماتی مانند رتبه‌بندی به منظور اتصال خدمت به کیفیت انجام شود.

وی درباره افت تحصیلی دانش‌‌آموزان عنوان کرد: برای دوران پس از کرونا سیاست‌های روشنی را اعلام کردیم و بازگشت به مدرسه نباید مانند گذشته باشد و از فرصت پیش آمده در دوران کرونا استفاده کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: نامه‌ای به وزیر نوشتم تا امتحانات خرداد از جهت بررسی رسیدن دانش‌آموزان به توانایی‌ها برگزار و برای اقدامات جبرانی در طول تابستان اقدام شود همچنین مدارس در برنامه ریزی درسی سال آینده، داده‌های به دست آمده را مدنظر قرار دهند.

امانی طهرانی گفت: به نمرات معلمان اعتماد کنیم و آن را به عنوان داده‌های ملی تعیین وضعیت مورد توجه قرار دهیم همچنین اعتباری برای جبران افت تحصیلی در اختیار معاونت‌های آموزشی قرار گرفته است.

وی درباره توجه به کیفیت در رتبه‌بندی معلمان متذکر شد: با توجه به اینکه در نخستین مرحله رتبه‌بندی زمان لازم برای سنجش سه صلاحیت نباشد ابتدا به شکل ساده‌تری انجام شود و در مراحل بعدی ارتقا به سنجش شایستگی‌های سه‌گانه و تاثیر دادن آن تلاش کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: آیا منظور روشنی از این موضوع در اذهان وجود دارد یکی از نقایص نظام اجرا که ناشی از عدم ثبات در مدیریت آموزش و پرورش است و این باعث می‌شود یک فهم واحد و مشترک برای اجرای سند ایجاد نشود.

امانی طهرانی عنوان کرد: هنگامی که وزرا به عنوان مجریان اجرای سند بارها تغییر می‌کنند یک مفهوم روشن از تعریف عملیاتی اجرای سند شکل نمی‌گیرد.

وی گفت: بخش‌هایی از سند اجرا شده است اما اینکه اجرا بر کیفیت نظام آموزش و پرورش تاثیر داشته است یا خیر؛ محل پرسش است. رسیدن به مفهوم مشترک برای اجرا بسیار مهم است.

معلمان مسیر آموزش در کلاس درس را تغییر دهند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز معلمان در چینش متفاوت از یادگیری، کلاس درس را عرصه ارائه دانش‌آموزی کنند و سیر یادگیری فعال رخ دهد، متذکر شد: می‌توان زمان آموزش را به فضای مجازی و ویدئوهایی که بارگذاری شده است، منتقل کرد هم‌اکنون تدریس‌های مختلفی از معلمان در شبکه شاد برای دسترسی دانش‌آموزان بارگذاری شده است.

امانی طهرانی با تاکید بر اینکه امروز مدرسه در وضعیت خاصی است، مطرح کرد: آیا تمام افرادی که تا به امروز در آموزش و پرورش کار کردند، بدخواه و ناتوان بودند؟ باید بر روی این موضوع تأمل کرد چرا وقتی سخن از آموزش عالی به میان می‌آید بهترین دانشگاه‌های کشور، دانشگاه‌های دولتی هستند و چرا وقتی سراغ آموزش و پرورش می‌آییم، مدارس دولتی اینگونه نیستند؟

وی بیان کرد: چرا بهترین مدارس ما دولتی نیستند یک جواب ساده این است که 100 سال به دانشگاه‌های دولتی رسیده‌ایم و برای آنها کم نگذاشته‌ایم. هنگامی که به سراغ آموزش و پرورش آمدیم چون کلاس نداشتیم به عده‌ای گفتیم بعدازظهر بیاید اما به این موضوع فکر نکردیم اگر این کار انجام شود سرنوشت این کودک را به هم ریخته‌ایم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: مدرسه فقط کلاس درس نیست، فعالیت‌های فوق برنامه و زنگ‌های تفریح هم موثر هستند فردی که عصر به مدرسه می‌آید نظم زندگی او را به هم می ریزم تا 10 صبح می‌خواهد و بعد با کسالت بعدازظهر به مدرسه می‌آید و در مدرسه که است هوا تاریک می‌شود.

امانی طهرانی متذکر شد: در آموزش و پرورش غافلگیری معنا ندارد و استاندارد کلاس ابتدایی حداکثر 26 دانش‌آموز است اما اکنون بررسی کنید دو سوم دانش‌آموزان در کلاس‌های بالاتر از حد استاندارد هستند چون فضا نداریم، آیا مسبب این وضعیت وزیر آموزش و پرورش است؟

وی مطرح کرد: اقدامی انجام ندادیم تا رتبه‌های یک تا سه هزار کنکور بیایند و معلم شوند، باید مدرسه را بر صدر بنشانیم و معلمی شغل مطلوب بسیاری از افراد شود‌ در مسئله آموزش و پرورش باید بررسی کنیم وضعیت کنونی نتیجه کدام تصمیمات است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به بازدید همکارانم از مدارس، نامه‌ای را خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشتم که فلان مدرسه اکنون از نظر امنیت دانش‌آموزان مشکل دارد اما آیا فقط همین یک مدرسه است؟ برای امن شدن مدارس نیاز به بسیج کشور است.

امانی طهرانی درباره شاخص علم نافع عنوان کرد: طبق سند تحول دو مقوله اصلی در آموزش باید ارائه شود یک جریان بحث تربیت رسمی عمومی است و از پایه اول تا نهم و درصد معینی از نهم تا دوازدهم به آن اختصاص دارد. در دوره دوم متوسطه وجه نیمه تخصصی را داریم و این ساختار تصویب شده در سند است. بخش تربیت رسمی و عمومی دارای سه محور روشن است، نخست شایستگی‌های پایه یادگیری یعنی در طول 12 سال از پس نیازهای یادگیری خود بربیایند. در بخش شایستگی‌های پایه زبان‌آموزی، محاسبه کردن و مهارت‌های تفکر را داریم.

وی ادامه داد: مهارت‌های پایه زندگی نیز در این حوزه قرار می‌گیرد و همه دنیا در بخش آموزش و پرورش عمومی تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان شایستگی پایه را کسب کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: محور دوم رسیدن به سطح متعادلی از ساحت‌های 6 گانه تربیتی سند تحول است و محور سوم ماموریت ویژه ملی است و در تمام کشورها وجود دارد در ایران ساختن هویت ملی ایرانی و اسلامی است.

امانی طهرانی همچنین گفت: وقتی این سه را کنار هم بگذاریم هر محتوایی که به آن وصل شود، نافع است و هر محتوایی که خارج از آن قرار بگیرد غیرنافع است. برای تحقق آن باید موقعیت‌های یادگیری رشد دهنده در مدارس داشته باشیم. در کنار آنها بحث نیمه تخصصی دوره متوسطه دوم است. علم نافع ماموریت اصلی مدرسه یعنی توانمند کردن دانش‌آموزان است. بعضی‌ها می‌پرسند آیا محفوظات در مدرسه مورد تایید است؟ اما فقط محفوظات مطرح نیست و به دلیل نظام سنجشی که تعریف کرده‌ایم حافظه محورس ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا فهم عمومی دانش‌آموزان را بالا ببریم، کاری که سازمان پژوهش باید انجام دهد این است که برنامه‌های خود را با این ملاک‌ها تطبیق دهد و هر برنامه‌ای که مطابق با آن نیست را حذف کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان متذکر شد: ابتدا باید آموزش و پرورش را جدی بگیرند بعد به دنبال کیفیت در آموزش و مدارس باشند./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر